Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 3 Φεβρουαρίου 2013

Προσεγγίζοντας διαθεματικά "Τα παιχνίδια του Φλεβάρη " της Λότυς Πέτροβιτς - Ανδρουτσοπούλου

Ζήση Ανθή : Εποπτικό υλικό , ιδέες και δραστηριότητες πάνω σε ένα παραμύθι .

Τα παιχνίδια του Φλεβάρη 
Ένα παραμύθι για να το διαβάσετε , να το επεξεργαστείτε , να το δραματοποιήσετε ...



Το παραμύθι είναι πλημμυρισμένο από απίστευτες εικόνες , που  εναλλάσσονται με τρόπο μαγικό . Οι ήρωες του παραμυθιού , έχοντας ανθρώπινα χαρακτηριστικά, έρχονται πιο κοντά κι αγγίζουν το παιδικό μυαλουδάκι . Ο Φλεβάρης , παρά την αδυναμία του , τη διαφορετικότητά του , γίνεται αγαπητός στους μικρούς μαθητές , γιατί καταφέρνει με την ευστροφία του , όσα δε μπορεί με την κίνηση κι έτσι η αδυναμία του , δεν αποτελεί μειονέκτημα . 
Ας προσπαθήσουμε , λοιπόν να προσεγγίσουμε διαθεματικά το παραμύθι . 
Παιδί και γλώσσα : 
Τα παιδιά μπορούν : 

  • να αφηγηθούν το παραμύθι , 
  • να πουν τα ονόματα των κεντρικών ηρώων , 
  • να απαντήσουν σε ερωτήσεις εμπέδωσης ( όπως : Τι δώρο έκανε ο Γενάρης στον αδερφό του ; Ποιος διαπίστωσε πρώτος τη διαφορετικότητά του ; Τι είπε ο παππούς χρόνος γι' αυτό το θέμα ; Τι παιχνίδια έπαιξαν τα δύο αδέρφια ; Ποιος τους βοήθησε σ' αυτό ; Πού βρήκαν τις στολές ; κλπ)
  • να αλλάξουν τον τίτλο του παραμυθιού ή κάτι από την υπόθεσή του , καθώς το φετινό Φλεβάρη δε θα γιορτάσουμε τις απόκριες και να φτιάξουν το δικό τους παραμύθι  . 
  • Να απαντήσουν σε ερωτήσεις , όπως : Τι παιχνίδια θα μπορούσε να παίξει ο Φλεβάρης , που να μην έχουν σχέση με τις απόκριες ; 
  • Να μας πουν ποιες ονομασίες του Φεβρουαρίου τους έρχονται στο μυαλό με βάση τα γνωρίσματα που δίνει η συγγραφέας . (Κουτσός , , Κουτσοφλέβαρος , Κουτσούκης )
  • Να μας πουν ποιες παροιμίες του Φλεβάρη του έρχονται στο μυαλό βλέποντας τη μεταμφίεση του μήνα ( Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει , καλοκαίρι θα μυρίσει .) 



  • Να μας πουν ποια παροιμία , σοφή ρήση είναι κρυμμένη στα λόγια του παππού ; Ο χρόνος είναι ο καλύτερος γιατρός . 


  • Να δημιουργήσουν σύνθετες λέξεις με τη λέξη πόλεμος και να τις καταγράψουν , όπως χιονοπόλεμος , χαρτοπόλεμος , μαξιλαροπόλεμος , γιαουρτοπόλεμος , τουρτοπόλεμος , πετροπόλεμος , εμπειροπόλεμος , εμπόλεμος , ανταρτοπόλεμος , κλεφτοπόλεμος , πολεμοχαρής , πολεμοφόδια , Πολέμαρχος , φιλοπόλεμος κλπ Ποιες από τις παραπάνω λέξεις είναι παιχνίδια ;


  • να λύσουν το σταυρόλεξο των παιχνιδιών που σκαρφίστηκε ο Φλεβάρης .


  • να γράψουν ένα μήνυμα σε ένα χαρταετό ( π.χ. οικολογικού περιεχομένου) .
  • να μάθουν την έννοια μεταφορικών εκφράσεων , όπως " ... έτρεχε όμως η σκέψη του." 
  • να συζητήσουν για τις μητέρες , που συνήθως επιρρίπτουν ευθύνες στα μεγαλύτερα παιδιά της οικογένειας και την αγωνία της , όταν αναζητά τα παιδιά της . 
  • Μπορείτε επίσης ,να διαβάσετε το παραμύθι της Λότυς Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου , Ένας μήνας σαν όλους τους άλλους από τις εκδόσεις Ψυχογιός , 2008.
Παιδί και μαθηματικά : 
Τα παιδιά μπορούν να μιλήσουν για τη χρονολογική αλληλουχία των γεγονότων , όπως τι παιχνίδι έπαιξε στην αρχή ο Φλεβάρης , τι πρότεινε στη συνέχεια και ποιο ήταν το τελευταίο παιχνίδι ; Επίσης , ποιος ήταν ο ρόλος του ανέμου καθ όλη  τη διάρκεια του παραμυθιού;



Παιδί : Έκφραση και δημιουργία 
Τα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν διάφορες σκηνές από το παραμύθι ή να κάνουν κολλάζ χρησιμοποιώντας και κομφετί ή να κατασκευάσουν ένα χαρταετό (ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ), αλλά και να το δραματοποιήσουν (ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ) , με τη συνοδεία μουσικών οργάνων  (ΜΟΥΣΙΚΗ), κάνοντας μαι ηχοϊστορία . 





Παιδί και περιβάλλον : 

Λαογραφία 
Γνωριμία με τις ονομασίες του μήνα και τις παροιμίες του με περίτεχνο τρόπο . 

Θρησκευτικά 
Αναφορά στις γιορτές που συνδέονται με το μήνα ,όπως οι Απόκριες . 

Περιβαλλοντική εκπαίδευση 
Το παραμύθι περνά οικολογικά μηνύματα , καθώς εκφράζει τη λύπη του αέρα για τα πεταμένα χαρτάκια πάνω στη γη . 

Αγωγή υγείας - Διαφορετικότητα 
Ευαισθητοποίηση στη διαφορετικότητα .

Παιδί και πληροφορική : 
Περισσότερα για τη συγγραφέα , μπορείτε να δείτε : 

Μπορείτε κι εσείς να σκεφτείτε κι άλλες δραστηριότητες και παιχνίδια , για να το επεξεργαστείτε στην τάξη . 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου